PALESTINE, DO NOT LIVE IN IGNORANCE


27 MAC 2014-Satu forum kemanusiaan bertajuk `Palestine, Do Not Live In Ignorance` telah berlangsung di Dewan Syarahan,Pusat Islam Tun Abang Salahuddin (PITAS), UNIMAS. Dua orang panel jemputan ialah Cik Dewi binti Arabi yang berusia 34 tahun lepasan Universiti Putra Malaysia (UPM) jurusan perakaunan dan Cik Nur Fatihah berusia 21 tahun yang merupakan pelajar tahun 2 UNIMAS sendiri  jurusan kaunseling. Saudara Haris, pelajar tahun 2 UNIMAS fakulti FSTS bertindak sebagai moderator pada malam tu. Forum anjuran JASSA dan Aqsa Syarif ini berlangsung jam 8.30 malam dan berakhir jam 11.30 malam. Selain tu, ada jugak jualan amal yang menjual keychain, mafla, tasfir Al-Quran and banyak lagi. Sepanjang majlis, tabung derma diberikan untuk senangkan warga dewan menderma.




     Sebelum start forum, satu video pasal Palestin ditayangkan. Video ni actually bagi gambaran kat semua pasal kehidupan rakyat Palestin dan Gaza yang berlatarkan bunyi bom dan tembakan setiap hari angkara tentera Israel. Cuba bayangkan kalau kita semua kat tempat diaorang. Tapi yang kagumnya rakyat seluruh dunia ni sebab diaorang still tabah and kuat untuk survive and seriously lagi kagum dengan rakyat Palestin yang rumah lepas kena bom tak menagih simpati and terus bersedih tapi boleh naikkan balik tiang rumah dan bina balik rumah yang lenyap sekelip mata tu. Betapa kuatkan mereka cuba bayangkan and ramai jugak warga dewan menangis tengok video tu. Kanak-kanak still main kat luar petang-petang even kawasan keliling dah tak nampak macam aman.




     Forum tu bersoal jawab pasal sebab kenapa kita kena lindungi  Palestin, pasal  sejarah terbentuknya negara haram Israel dan penaklukan mereka ke atas bumi Palestin. Selain itu, salah seorang panel, Cik Dewi telah ceritakan sendiri pengalaman beliau yang pernah mengikuti misi kemanusiaan hantar derma dan sumbangan ke Palestin. Mengikut cerita beliau, banyak kesukaran yang dialami mereka masa nak masuk ke dalam Palestin. Salah satunya mereka kena pindahkan barang ke trak Palestin dan sampaikan mereka terpaksa bawak masuk berguni-guni beras melalui terowong rahsia sebab disekat di pinta masuk utama. Warga dewan nampak khusyuk sangat dengar cerita yang Cik Dewi sampaikan.







     Moderator pun mainkan peranan penting and sangat berkarisma dengan cara beliau bawa seluruh warga dewan hayati isi forum tu. Lepas para panel dan moderator beri kata-kata terakhir,sesi soal jawab dibuka then satu lagi video pasal boikot barangan dan produk Israel ditayangkan. Sedar atau tak sedar ramai antara kita yang dah sumbang kepada ekonomi Israel dan ni senangkan diaorang beli senjata api yang last-last buatkan ribuan saudara kita kat Palestin dan Gaza terbunuh. Before habis, para panel dan moderator diberikan cenderahati oleh Pengetua Kolej Sakura, Cik Siti Nor Ain binti Musa.

















Oleh: Nurul Syazwani Zulkifli                                                                    
Jurugambar: Allya Syahirah Abdul Riff

No comments:

Post a Comment

Segala maklum balas dan respon adalah amat dialu-alukan.

Any feedbacks and responses are very welcome.