Orientasi Kolej

Selamat datang kepada semua warga Sakura yang baru mendaftar! Selamat datang ke dalam keluarga besar Sakura.

Demi meraikan lagi pelajar baru Kolej Sakura, program Orientasi Kolej telah diadakan dengan jayanya melibatkan penglibatan wajib oleh semua pelajar tahun 1 yang mendaftar di Kolej Sakura bagi sesi 2016/2017.


Semua peserta berkumpul sebelum program bermula pada pukul 7 pagi. Program dimulai dengan pendaftaran para peserta dan seterusnya diikuti dengan slot kerohanian. Slot ‘Tak Taaruf Maka Tak Kenal’ mencipta suasana yang lebih menarik di samping para peserta dapat mengenali antara satu sama lain. Semua peserta dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Mereka diminta untuk mencipta nama kumpulan dan menyediakan sorakan kumpulan.



Kemuncak program adalah slot ‘Ekplorasi Sakura’ di mana kesemua kumpulan peserta akan menjalani beberapa checkpoint untuk memenangi pertandingan ini. Kesemua checkpoint bertempat di perkarangan kolej Sakura dan setiap soalan untuk setiap checkpoint berkisar pengetahuan am mengenai kolej dan UNIMAS. Mereka diuji dengan soalan kuiz trivia kolej dan UNIMAS, menyanyikan lagu Tekad Sakura dan banyak lagi. Sesungguhnya slot ini sedikit sebanyak berjaya menambah ilmu penghuni baru Sakura seterusnya menanam kecintaan kepada kolej.



Seterusnya para peserta diminta untuk berkumpul di surau Blok C dan di bilik seminar Blok A. Para peserta dibahagikan kepada dua bahagian dan meneruskan slot di tempat berkenaan. Di sini, semua pelajar baru didedahkan mengenai kelab-kelab di bawah naungan Kolej Sakura. Mereka berpeluang menonton montaj setiap kelab dan mendapat keterangan terus dari wakil kelab dan exco berkaitan.


Slot pengenalan JPK diteruskan dengan memperkenalkan semua barisan JPK yang diketuai oleh saudari Wan Azliza. Sebelum ke acara penutup, acara penyampaian hadiah diteruskan kepada para pemenang. Program orientasi kolej berakhir dengan agihan makanan tengahari kepada semua peserta.


Disediakan oleh: Marjana Darus

No comments:

Post a Comment

Segala maklum balas dan respon adalah amat dialu-alukan.

Any feedbacks and responses are very welcome.