Maulidur Rasul


Maulidur Rasul : The Chosen One
disediakan oleh : Fatin Shahirah Binti Amanzuria


16 November 2018 - Bersempena dengan sambutan kkelahiran nabi Muhammad saw, satu ceramah maulidur rasul bertajuk `The Chosen One` telah berlangsung di DK, CTF1, UNIMAS. Panel jemputan ialah Wan Muhammad Mujahid Bin Wan Alwi dari Sarikei. Beliau merupakan penolong Pegawai Hal Ehwal Islam Bahagian Masjid, PITAS. Beliau telah melajutkan pengajian dalam Diploma Pengajian Islam dan Dakwah.

Forum anjuran JASSA ini berlangsung jam 8.00 malam dengan alunan asmaul husna dan bacaan doa. Hadir sama pada ceramah khas ini Pengetua Kolej Sakur, Cik Siti Nor Ain Binti Haji Musa serta barisan felo Cik Noorfarida Binti Saini, Isp Raja Azizah dan pembantu felo kolej Cik Puteri Azira.


Pada ceramah tersebut, penceramah menekankan tentang sunnah-sunnah rasul yang ditinggalkan oleh kita semua. 80 orang pelajar yang hadir bagi memeriahkan ceramah ini.

Kelahiran Nabi saw sgt ditunggu oleh seluruh makhluk di dunia tp org yahudi nasaralah yg paling menunggu kelahiran Nabi saw. Sebab telah disampai oleh kitab mereka, akan lahir seorg nabi bernama Ahmad di Mekah.


Di Yathrib, dari madinah - mekah 450km. Org aus khazraj ada empangan maarij, bila empangan pecah dan kaum yahudi mencari tempat baru. Mereka menumpang di pinggir Yathrib; sebab mereka tau ttg tempat kelahiran Nabi saw dan terus pergi menetap di sana sbb pendita mereka kata bintang Ahmad yg dirujuk sebagai peristiwa kelahiran Nabi saw, mereka tunggu nabi, mereka penuh yakin.

Mentakzimkan @ memuliakan Rasulullah saw. Imam Malik tidak memakai sepatu bila berjln di bumi Madinah sebab jasad Nabi saw dimaqamkan di Madinah.


Sebelum tamat, panel dan moderator diberikan cenderahati oleh Pengetua Kolej Sakura, Cik Siti Nor Ain binti Musa.



Oleh : Fatin Shahirah binti Amanzuria
Jurugambar : Nur Atikah Binti Abdul Malek

No comments:

Post a Comment

Segala maklum balas dan respon adalah amat dialu-alukan.

Any feedbacks and responses are very welcome.