JOM RELAKS KE BAKO!


29 APRIL 2017 - Taman Negara Bako yang ditubuhkan pada tahun 1957, adalah taman negara yang tertua di Sarawak. Ia meliputi kawasan seluas 27.27 kilometer persegi (10.53 batu persegi) di hujung semenanjung Muara Tebas di Muara Bako dan Sungai Kuching . Ia adalah kira-kira 40 kilometer (25 batu) melalui jalan raya dari Kuching. 
Taman ini hanya boleh dicapai dengan menaiki bot 20 minit dari Kampung Bako. Seramai 80 peserta termasuk pengetua kolej yang telah mengikuti program ini yang memenuhi 2 buah bas UNIMAS. 

With its rainforest, abundant wildlife, jungle streams, waterfalls, interesting plant life, secluded beaches, panoramic rocky shoreline, bizarre rock formations and extensive network of trekking trails, Bako National Park welcomes us an excellent introduction to the rainforest and coastline of Borneo. 
The well-maintained network of nature trails - from easy forest strolls to full-day jungle treks – allows visitors to get the most out of this unique environment.
Kira-kira jam 7.30 pagi kami selamat tiba di destinasi dan terus berkumpul di Terminal Taman Bako. 


Disana kami diberikan Life Jaket . Perjalanan menggunakan boat cuma ambil masa sekitar 15-20 minit sahaja. Jika air surut bot akan mendarat di tepi pantai dan jika air pasang bot akan mendarat di Jeti Taman Negara Bako. Penumpang bot akan di pol kan satu bot yang boleh muat 6-8 orang. 


Taman Negara Bako
Sampai sahaja di pantai Taman Negara Bako, kami mengambil kesempatan bergambar dengan pemandangan batu kerana jika air pasang kita tak berpeluang bergambar di pantai ini. 
Seterusnya kami berjalan kaki ke HQ Park (Pejabat Pendaftaran Taman Negara). Sampai disana, petugas akan bagi penerangan dan juga peta Trail, dan kami dikehendaki memilih trail mana yang kami hendak pergi untuk direkodkan.



HQ
Telok Assam, the area around the HQ, is a great place for seeing wildlife. Long-tailed macaques, silvered langurs or leaf-monkeys, common water monitors, plantain squirrels, wild boar and mouse deer are all found here. Bako is also home to approximately 275 rare proboscis monkeys, found only in Borneo. Both male and female are covered in reddish-brown fur with grey limbs and a white tail. The best times are early in the morning or in the hours before dusk. Telok Delima and Telok Paku are the best trails for viewing the proboscis. The mangroves at Telok Assam are also a good place for viewing proboscis monkeys.

The Bornean bearded pig, Bako’s largest mammal, is distinguished from other wild pigs by prominent bristles either side of its snout. Bearded pigs are often found around the park HQ scavenging for food or wallowing in mud. Bako is home to a number of snakes, most of which are harmless.


Kami bernasib baik kerana biasanya pada sebelah petang kekadang Monyet Proboscis ini akan keluar mencari makan di kawasan HQ Park. Selain monyet ini kami juga berpeluang berjumpa dengan Babi Berjangut yang keluar berjalan sekitar HQ Park, Kami dinasihatkan supaya tidak mengganggu haiwan ini mahupun memberi makan kepada mereka.

Trail Taman Negara Bako
Terdapat 16 trail semuanya di Taman Negara Bako. Dengan masa yang ada kami telah memilih 3 trail untuk explore. Iaitu Trail Pandan Kecil, Trail Pandan Besar dan Trail Tanjung Tajor (ke Air Terjun Tajor sahaja).  Ketiga-tiga trail ini sahaja kami perlu betul-betul kejar masa dan curi masa bergambar, kerana perlu sampai ke HQ Park sebelum 4.00 petang.

Teluk Assam
Kawasan Teluk Assam ini memang menarik. Laluan berkayu diatas air melalui kawasan pokok bakau memang menarik perhatian. Di Teluk Assam ini ada jeti dimana boat akan mendarat semasa air pasang. Di kawasan ini selalunya kita akan dapat melihat Monyet Proboscis keluar mencari makan.


Laluan Trail
Sepanjang trekking di 3 trail ini saya dapati trek tidakla susah. Cuma cabaran kepanasan matahari sahaja kerana kebanyakkan laluan kami terdedah kepada cahaya matahari dan digalakkan memakai kasut yang sesuai supaya kaki tidak cedera. Kami dinasihatkan supaya membawa  air yang cukup. 
Bako’s extensive trail system is made up of 16 colour-coded jungle trails which offer a range of walking and hiking options.





Bako contains an incredible variety of plant species and vegetation types, and this is one of the park’s great attractions. Furthermore, most of the different vegetation types are found close to the park HQ at Telok Assam.

Trail Pandan Kecil
Trail Pandan Kecil ini kalau trekking dari HQ Park adalah sejauh 2.6km dengan ambil masa 1 jam 30 minit. Disebabkan kami naik boat terus ke Pantai Pandan Kecil dari Landmark Batu, jadi kami dah jimat masa. Pemandangan di pandai ini memang cantik dengan bergambar di tebing tinggi.




Trail Pandan Besar
Trail ini tak jauh dari Trail Pandan Kecil lebih kurang 500m sahaja. Pemandangan disini memang di atas tebing yang tinggi ada sebuah kerusi panjang untuk rehat. 



 
Tepat jam 4.00 petang petugas bot memangil penumpang untuk ke jeti Teluk Assam, ketika ini air sudah pasang dan tidak lagi boleh naik melalui pantai. Seterusnya kami sampai di Jeti Kampung Bako sekitar jam 4.30pm. Sempat rehat dan minum, cafe dan kedai di jeti ini pun sudah mula hendak tutup kerana perkhidmatan bot sudah tiada.

 Disediakan oleh,
FATIN SHAHIRAH AZ


No comments:

Post a Comment

Segala maklum balas dan respon adalah amat dialu-alukan.

Any feedbacks and responses are very welcome.