FORUM TRAVELOG BUMI JEPUN


24/11/2016 -Kenali kehidupan bumi matahari terbit bersama Prof. Dr. Ibrahim Safawi Mohd Zain sempena Festival Sakura@Kenyalang. Penyampai yang dijemput khas bagi program  kali ini iaitu Forum: Travelog Bumi Jepun. Prof. Dr. Ibrahim berkongsi pengalaman beliau menjalani kehidupan di Jepun selama 3 tahun 8 bulan.


Menurut pengamalan Prof. , orang Jepun sangat mengalu-alukan kedatangan tetamunya malahan mereka sangat menghormati antara satu sama lain. Menurut beliau, lagi kehidupan di bumi Jepun ada perbezaan dengan kehidupan di Malaysia. Seperti yang semua tahu, orang  jepun sangat menghargai waktu yang mereka ada dan mereka menjalankan tugasan yang diberikan dengan cara yang profesional.

“Life is depend on it”, itu pernyataan yang diberikan oleh Prof. kepada orang jepun, oleh kerana mereka sangat tekun dan kuat bekerja tanpa mengenali erti lelah. Selain itu, satu soalan pendapat telah diajukan oleh moderator kepada Prof. mengenai  tragedi hebat tsunami yang menimpa bumi jepun pada suatu ketika . Menurut Prof. Dr Ibrahim, musibah yang sehebat begitu tidak mematahkan semangat penduduk jepun untuk terus berusaha dalam menjalani kehidupan seperti sedia kala. Tambahan lagi, semangat kerjasama yang diserlah oleh orang jepun sangat cemerlang, dimana mereka membantu antara satu sama lain tanpa menghiraukan persekitaran yang terjejas teruk pada ketika itu. 


Seterusnya, moderator bertanyakan adanya sifat-sifat islam dalam kehidupan seharian orang Jepun dari aspek kebersihan. Prof. mengatakan orang Jepun sangat mementingkan kebersihan malahan sifat seperti ini telah diterapkan sejak dari kecil lagi. Selain itu, Prof. menambah lagi, semangat gotong-royong juga turut ada dalam diri setiap orang jepun itu sendiri. Tambah beliau lagi, orang Jepun sangat terkenal dengan semangat setia kawan dimana beliau sendiri mempunyai ramai teman dari Jepun.

Sebelum berakhirnya forum, Prof Dr. Ibrahim menjawab soalan dari seorang pelajar mengenai cara untuk mengelak rasa “home sick” untuk mereka yang pertama kali menjejak kaki ke bumi asing. ‘Buatlah diri anda gembira dengan cuba bercampur dengan kehidupan disana dan perlulah seseorang itu, seimbang antara minda dengan emosi’,kata Prof. Dr. Ibrahim.
Program berakhir dengan pemberian cenderahati kepada Prof. Dr. Ibrahim Safawi oleh pengetua Kolej Sakura. Sekian.


Disediakan oleh;
Nurul Syuhada binti Mohd Sukri

No comments:

Post a Comment

Segala maklum balas dan respon adalah amat dialu-alukan.

Any feedbacks and responses are very welcome.